Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Ellekildeskolens loge 2019
Mobil menu

Vores digitale ambition

ELLEKILDESKOLENS DIGITALE AMBITION
Mennesket i centrum for meningsfuld digitalisering
SAMMENHÆNG I DIGITALISERING PÅ TVÆRS AF KOMMUNEN
Ellekildeskolen arbejder for en helhedsorienteret digital strategi, hvor skolens digitale praksis understøtter kommunens fælles mål. Skolen bidrager aktivt til samarbejdet på tværs af skoler og forvaltning for at sikre, at digitalisering ikke bliver et isoleret projekt, men en integreret og værdiskabende del af vores fælles opgave. Skolen deler viden og erfaringer, så vi kan lære af hinanden og skabe de bedste løsninger i fællesskab.


DAGSORDENEN FOR DIGITALISERING PÅ SKOLEN
Ellekildeskolen sætter en digital dagsorden, der tager afsæt i skolens pædagogiske og organisatoriske behov. Digitalisering er ikke et mål i sig selv, men et redskab og en nøgle til at fremme trivsel, læring og en mere smidig arbejdsdag. Skolen prioriterer teknologier, der reducerer unødigt bureaukrati, frigør tid til kerneopgaven og understøtter en kultur, hvor teknologi anvendes med omtanke og formål samt understøttelse af skolens kerneopgave.


AMBITION OG MÅL FOR SKOLENS ANVENDELSE AF DIGITALISERING
Skolens ambition er at skabe en skole, hvor digitalisering: understøtter faglighed og dannelse, så elever udvikler både digitale kompetencer og kritisk refleksion.

Reducerer administrative byrder og frigør tid til nærværende undervisning og kollegial sparring.

Fremmer samarbejde og vidensdeling blandt medarbejdere gennem intuitive og effektive digitale løsninger.

Er transparent og værdiskabende for elever, medarbejdere og forældre – uden at kompromittere det personlige møde.
 

 

FORVENTNINGER OG LØFTER TIL DIGITAL ANVENDELSE
Forventninger til medarbejderne
Skolen forventer, at medarbejderne:


Anvender digitale løsninger, hvor det giver mening for undervisning, samarbejde og administration.

Er nysgerrige på nye digitale muligheder og reflekterer kritisk over deres anvendelse.

Bidrager til en fælles digital kultur, hvor vi hjælper hinanden og deler viden.
Til gengæld kan de forvente af skolen:

At skolen stiller tydelige rammer og retning for digitaliseringen, så den understøtter vores fælles mål.

At skolen prioriterer tid og ressourcer til kompetenceudvikling, så alle kan følge med i den digitale udvikling.

At skolen lytter til medarbejdernes erfaringer og udfordringer og sikrer, at digitalisering ikke bliver en ekstra byrde, men en reel støtte i arbejdet.
FORVENTNINGER TIL ELEVERNE
Skolen forventer, at eleverne:

Bruger digitale redskaber som en del af deres læring på en ansvarlig og reflekteret måde.

Udvikler digitale kompetencer, der rækker ud over det tekniske, herunder kritisk tænkning, digital dannelse og etisk bevidsthed om deres digitale fodaftryk.

Viser respekt for digitale fællesskaber og kommunikation, både i skolen og på digitale platforme.

Er åbne for at lære nye måder at bruge teknologi på og reflekterer over dens betydning i deres hverdag og fremtid.
Til gengæld kan de forvente af skolen:

At vi sikrer en balanceret digital tilgang, hvor teknologi understøtter læring og trivsel – uden at erstatte vigtige menneskelige relationer.

At vi skaber en tryg digital ramme, hvor eleverne lærer at navigere ansvarligt og sikkert online.

At vi inddrager elevernes stemmer i udviklingen af skolens digitale praksis, så de oplever medejerskab og relevans.
 

 

FORVENTNINGER TIL FORÆLDRENE

Skolen forventer, at forældrene:

Støtter deres børn i en ansvarlig og balanceret brug af digitale medier, både i skolearbejdet og fritiden.

Engagerer sig i skolens digitale løsninger og kommunikationskanaler, så der sikres en god informationsudveksling.

Er bevidste om deres rolle i børns digitale dannelse og samarbejder med skolen om at fremme et trygt og konstruktivt digitalt miljø.
Til gengæld kan de forvente af skolen:

At vi kommunikerer tydeligt om skolens digitale anvendelse og formål, så forældre føler sig informerede og inddragede.

At vi tilbyder vejledning og støtte i forhold til børns digitale trivsel og læring, herunder dialog om skærmbrug, sociale medier og digitale kompetencer.

At vi respekterer privatliv og datasikkerhed og arbejder for en etisk ansvarlig brug af digitale løsninger i skolen.
ETISKE OVERVEJELSER OG VÆRDIER
Min digitale tilgang er forankret i en etisk bevidsthed om balancen mellem teknologi og menneskelig kontakt. Derfor vil jeg:

Sikre, at digitalisering aldrig erstatter vigtige menneskelige relationer mellem elever, lærere og forældre.

Arbejde for transparens i brugen af data og beskytte både medarbejderes, elevers og forældres privatliv.

Have fokus på digital dannelse, så både elever og medarbejdere udvikler en reflekteret og ansvarlig brug af teknologi.

Sikre, at digitalisering understøtter inklusion og tilgængelighed, så ingen bliver hægtet af.
Vores digitale ambition handler derfor ikke om at være "mest digital", men om at være klogest digital – altid med mennesket i centrum.